fyllesnack

jahapp, ett: tack golliga lammkött som va här i tisdags! haha!
två: Fack you maddår faking nollaaaa som raderade minis bilder! kul för dig att du raderade de  ENDA snygga fotot på dig själv!


sen dårå..
jo, i Tisdags när ja kom hem hit, till pappa, så va de fest förberedelsen av HÖGSTA grad.. Du vet? köpa cigg, röka lite, sno pappas vin, värma kaffe till galliano shots osv.. haha nej jag bara skojade!!
Men man hade kunnat säga att när ja parkerade saaben en liten bit upp på trottoaren, så körde jag rakt in i det!

Folk vandrade in och ut ur farsans stuga hela kvällen. Folk jag kännde och inte riktigt kännde. Men alla var trevliga människor, och det var en relativt lugn kväll va?
( JA förutom när vi brännde upp gamla köket, filippa välte ner tv'n, emmelie krockade grannens bil, Jag spillde rödvin över hela golvet och för att inte tala om siris kräkkaskad över hela köket!)
nej fy vad jag ljuger.. det där med siri va inte sant..;)

det var snapphane, neger&president, finns i sjön och alla dom vanliga kortspelen, natten lång!
och jag kännde mig som drottningen av saaba, när jag för fjortonde gången slutade som neger.
KUL att man har en korttalang!


jag provade min teori om elakhet hela tisdag kvällen, märktes det?
jag vred och vände på mina för och mot argument, med han blonde, söte. Med hon lilla, nätta avundsjuka brunetten. Med han sliskiga där borta. Med hela festen!
och jag tror att alla lite sådär gudaktigt tror på min teori!

(( VA i helvette menar elsa med gudaktigt!!??))

Jo, lite vända-kappan-efter-vinden-aktigt.. Du vet, jag håller med dig i medgång, men i motgång förbannar jag dig!
känner du igen det?

sen sammanställde jag alla fyllekommentarer, misstolkningar och det blev klockrent!

Existerar orättvisan?
Eller det är egna handlingar som följer en, och tillslut tar ut sin rätt?


jag kom fram till att många trodde att orättvisan berodde på avundsjuka.
till exempel:
En tjejkompis till mig har ett jäkligt vanligt jobb. Det är en blandning av skitgöra, trevliga arbetskompisar, intriger  och smutsiga toaletter.
Ni fattar va? Ett vanligt jävla svensson-jobb som man bara stannar på tills man inser sin egentliga potential!
Men hon tjänar dubbelt så mycke som jag gjorde på mitt jobb som personlig assistent.
Ett yrke där jag går in för att hjälpa en annan människa så mycke jag kan!
Jag tänkte hela tiden under min tid som det
 "fy fan vad orättvist! jag gör ett fan så mycke viktigare jobb! jag borde få lika mycke betalt!"
fast det enda jag egentligen ville, var ju att ha ett jobb som gav mig lika mycke klirr i kassan, Avundsjuka!

det är en dödssynd, och ändå attraherar den hela i-landsvärlden!



En annan åsikt jag kunde vaska fram ur mina fylle minnen, var att många tycker att orättvisa beror på elakhet. Att man helt enkelt inte kunde unna någon annan eller något lycka eller glädje.
Att jag av ren illvilja anser att en händelse är mig orättvis. Inte för att jag skulle vilja vara den som drar högnsta lott sjäv, utan mer för att jag inte KAN låta någon annan vara glad och njuta.
Oharmoni i själen tror jag man kan kalla det va? Ja, eller Elakhet!


Sen kunde jag efter dessa upptäckter dra en linje, ifrån orättvisa, genom avundsjuka och elakhet, och hamna på ordet jag bara väntade på:
Skuld.

Att vi alla bär på den är ingen hemlighet. Våra föräldrar har gett oss den, våra syskon, vänner, chefer.
Alla, har prackat oss fulla med den.
Och den tar sig utlopp genom ångest och självförakt
(som kan visa sig som självutplånande och destruktiva livsöden som stress, magsår, att gå in i väggen, och självklart våra vanligaste; Bulimi, anorexo och ortorexi).
Skulden har etsat sig fast i våra sinnen, precis lika mycken som smaken på en päronsplitt.
Vi vet exakt hur den känns ( ja, både glassen och skuldkänslan).
Men vi vette fa-an hur vi gör oss av med den!


När jag satt och sörplade i mig min sista te-smutt i går kväll, fick jag panik.
Jag kunde inte komma på varifrån skulden kom!
Kommer skulden, kanske ifrån avundsjukan? Att man inte får lov att vara egotrippad? SKULD!
Kommer skulden, kanske ifrån elakheten? Att man inte får snäsa och vara "katta-arg"? SKULD!
eller kommer skulden, ifrån självaste orättvisan?

Och, förbjud detta, finns denna orättvisa då?
Eller är det bara en inbillning? Åter igen intalar vi oss att vi sitter oskyldiga till våra livsöden, och vi kan inte hjälpa att kylen gick sönder, tvättmaskinen läckte, han va inte kär i mig, eller jag är pank!

När jag istället kunde förutsagt alltihopa, och sluppit slänga köttfärs, moppa hela tvättstugan, undvika "hans ställen" och jaaaa, jag kunde sökt jobb tidigare..

Jo, kanske finns orättvisan. Men det är under extrema livsförhållanden..
tredje världen svälter och dör i aids,
orättvist?
vi svenskar  tycker monogoami är löjligt, trekants-sex är orättvist och så dör vi av fetma, orättvist?

This is your call, svälja din egen orättvisa och spring med dina hela, friska och fina ben för snart är det sommar.
och den orättvisan du känner, är nog bara en bakslag på en härlig mix av medlidande, avundsjuka och egoism.
det viktiga är att komma ihåg, att orättvisan du känner ÄR okej, så länge du är medveten om historien bakom den.
egoism är  sjukt okej, och det är avundsjukan, elakheten och osäkerheten också!

lev med dig själv, för hur orättvist det än låter, så får människorna runt dig göra det.
Familj och kollegor, varje jäkla dag!


HA EN FIN TORSDAG!
elso - Stella Jacky

Kommentarer
Postat av: nina

syster, du skriver så himla bra och har bra reflektioner kring livet! I like! Skriver mer när jag inte är mitt inne i plugget, som faktiskt går bra just nu.. puss

2008-02-21 @ 13:04:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback